فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

بایگانی



بخش اول : از مدینه تا مکه : در پاسخ عمر اَطرف

متن سخن :
"حَدَّثَنى اَبى اَنَّ رَسُولَاللّه صلى الله علیه و آلهَخْبَرَهُ بِقَتْلِهِ وَقَتْلِى وَاَنَّ تُرْبَتَهُ تَکُونُ بِالْقُرْبِ مِنْ تُرْبَتِى اَتَظُنُّ اَنَّکَ عَلِمْتَ مالَمْ اَعْلَمْهُ؟ 
وَاللّه لا اُعْطى الدَّنِیَّةَ مِنْ نَفْسى اَبَداً 
وَلَتَلْقَیَنَّ فاطِمَةُ اَباها شاکِیَةً مالَقِیَتْ ذُرِّیَّتُها مِنْ اُمَّتِهِ وَلا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ اَحَدٌ اَذاها فى ذُرِّیَّتها" 1

ترجمه و توضیح لغات :
(( تُرْبت : خاکِ مَقْبره . دنِیَّت و دَنائَت :)) ذلت و حقارت .

ترجمه و توضیح :
پس از آنکه جریان مخالفت امام در موضوع بیعت و تصمیم وى به مبارزه و حرکت از مدینه منوره در میان افراد معروف و مخصوصا در میان خاندان و قوم و خویش آن حضرت معلوم گردید، چند تن از آنانکه از وظیفه مقام امامت و رهبرى بى اطلاع بودند و در اثر علاقه اى که به حفظ وجود امام علیه السلام داشتند به حضور آن حضرت رسیدند و سازش با یزید را به امام پیشنهاد نمودند!
یکى از این افراد "عمر اَطرف" فرزند امیرمؤ منان علیه السلام مى باشد که بنابه نقل"لهوف"، موضوع را در حضور برادرش حسین بن على علیهما السلام این چنین مطرح نمود:
برادر! برادرم حسن مجتبى از پدرم امیرمؤ منان علیه السلام بر من چنین نقل نموده است که تو را به قتل خواهند رسانید و من فکر مى کنم مخالفت تو با یزید بن معاویه منجر به کشته شدن تو گردد و آن خبر تحقق پذیرد ولى اگر با یزید بیعت کنى این خطر برطرف خواهد گردید و شما از کشته شدن مصون خواهید ماند!
امام در پاسخ وى فرمود:((حَدَّثَنى اَبى ...؛)) پدرم از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خبر کشته شدن خویش و همچنین خبر کشته شدن مرا براى من هم نقل نمود وپدرم در نقل خویش این جمله را نیز اضافه نمود که قبر من در نزدیکى قبر او قرار خواهد گرفت ، آیا گمان مى کنى چیزى را که تو مى دانى من از آن بى اطلاع هستم ؟ ولى به خدا قسم که من هیچگاه به زیر بار ذلت نخواهم رفت و در روز قیامت مادرم فاطمه زهرا از ایذا و اذیتى که فرزندانش از امت جدّش دیده اند به جدّ خویش شکایت خواهد برد و کسى که با اذیت فرزندان فاطمه زهرا - سلام اللّه علیها - موجب رنجش و اذیت وى گردد داخل بهشت نخواهد گردید.
نتیجه :
امام علیه السلام در این گفتگو و در پاسخ برادرش نه تنها از کشته شدن خویش - که برادرش نیز از آن مطلع بود - سخن مى گوید بلکه از قسمتى از جزئیات این موضوع نیز که مستقیما از پدرش على علیه السلام و او از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده بود، خبر مى دهد و آن در نزدیک هم قرار گرفتن قبر او و قبر پدرش امیر مؤ منان علیه السلام است ، که قبر على علیه السلام در کوفه و قبر حسین علیه السلام در کربلاست .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.لهوف ، ص 23.

 با استفاده از کتاب : سخنان حسین بن علی (ع ) از مدینه تا کربلا_محمّد صادق نجمی

۹۴/۰۷/۲۶
فطرس ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی