فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

بایگانی



#بخش_اول : #از_مدینه_تا_مکه :

#در_پاسخ_مروان_بن_حکم

 

متن سخن :
«اِنَا للّهِ وَاَنّا اِلَیْهِ راجِعُون وَعَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیَتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْل یَزیدَ وَلَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَاللّه صلّى اللّه علیه و آله یَقُولُ:
اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان 
فَاِذا رَاَیْتُمْ مَعاوِیَة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَدرَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یَبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُاللّه بِیَزِیدَ الْفاسِقِ»(1)

ـ ـ ـ ـ ـ ـ

ترجمه و توضیح :
بنابه نقل صاحب #لهوف و مورخان دیگر، صبح همان شب که #حسین بن على علیهما السلام در بیرون منزل ، #مروان بن حکم را دید، مروان عرضه داشت : یا  #اباعبداللّه ! من #خیرخواه تو هستم و پیشنهادى به تو دارم که اگر قبول کنى به خیر و #صلاح شماست .

امام علیه السلام فرمود: پیشنهاد تو چیست ؟ عرضه داشت : همانگونه که دیشب در مجلس #ولید بن عتبه مطرح گردید شما با #یزید #بیعت کنید که این کار به نفع #دین و #دنیا ى شما است .

امام علیه السلام در پاسخ وى فرمود:   «اِنَا للّهِِ وَاِنّا اِلَیْهِ راجِعُون وَعَلَى اْلا سْلام السَلامُ اِذا بُلِیَتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یَزیدَ ...» .


«اینک باید فاتحه #اسلام را خواند که #مسلمانان به فرمانروایى مانند #یزید گرفتار شده اند. آرى من از جدم #رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که مى فرمود: #خلافت بر خاندان #ابوسفیان #حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید بکشید، ولى مردم #مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند واینک خداوند آنان را به یزید فاسق (و بدتر از معاویه ) مبتلا و گرفتار نموده است »

 

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

 

#دو_نقش_متمایز_در_مبارزه_ائمه (ع )

 

از این فراز از سخن #حسین بن على علیهما السلام معلوم مى گردد، آن حضرت از #مدینه و از روزهاى اول حکومت #یزید موضع خویش را در مقابل حکومت وى که عبارت از #مبارزه و #مقاومت_مثبت است ، مشخص و با #صراحت کامل بیان نموده و تا آخر نیز همین موضع را ادامه داده است . ولى مناسب است در اینجا به یک موضوع کلى و اساسى در مورد نقش ‍ متمایز و مختلف ائمه هدى علیهما السلام در مقابله و مبارزه با جباران و ستمگران ، توجه نماییم و آن این که :


#مقاومت در برابر #ستم و #فساد و #مبارزه با حکومتهاى باطل اختصاص به #حسین بن على علیهما السلام ندارد بلکه همه ائمه هدى و پیشوایان که  نیروى حفاظت و پاسدارى #اسلام هستند، در عصر خود چنین مقاومت و مبارزه اى را داشته و آن را رهبرى مى کردند، منتها این پیشوایان در مقابله و رویارویى با مخالفان خود که اسلام را ملعبه خویش قرار داده بودند، نسبت به شرایط و اوضاع ، دو نقش متمایز و مختلف ایفا مى نمودند؛ نقش ‍ #مبارزه_مثبت و نقش  #مبارزه_منفى .


#اول_مبارزه_منفی:


در مواردى که شرایط حاکم بر اجتماع به گونه اى بوده که مبارزه و رویارویى با نیروى منسجم و حساب شده دشمن از طرفى موجب شکست قطعى و از بین رفتن نیروها مى گردید و از طرف دیگر، در اثر همین جو حاکم هیچ ن#فعى ولو در دراز مدت براى #اسلام نداشت و بلکه منجر به تثبیت و تحکیم قدرت و سلطه همه جانبه دشمن مى گردید در این شرایط ائمه هدى علیهما السلام به جاى مبارزه مثبت ، نقش مبارزه و مقاومت منفى را ایفاء مى کردند یعنى در عین اینکه از اقدام #انقلابى و مبارزه با #شمشیر، خوددارى مى نمودند #عملاً با دستگاههاى جبار در نبرد و مبارزه پیگیر بودند و همین مبارزه ها بود که به فشار و سلب آزادى و به زندانى و مسموم شدن و بالا خره به #شهادت آنان منجر مى گردید.


از مظاهر و نمودهاى مقاومت منفى پیشوایان ما، تحریم و قدغن نمودن هر نوع وابستگى و گرایش و همکارى با دستگاه خلافت بود که حتى طرح شکایت و دادخواهى از محاکم قضایى و حقوقى وابسته به دستگاه خلافت از سوى ائمه علیهما السلام تحریم شده بود.


و از نمونه ها و شواهد این نوع مبارزه ، گفتگویى است که حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام با صفوان جمال که شترهاى خود را به درباریان هارون الرشید دیکتاتور مقتدر تاریخ - آن هم براى سفر حج - کرایه داده بود، مى باشد که آن حضرت ، #صفوان  را از این عمل شدیدا #نهى نمود و او نیز طبق دستور امام علیه السلام تا آنجا پیش رفت که قبل از وقت ، همه شترهاى خود را یکجا فروخت . البته این موضوع از نظر  #هارون مخفى نبود و لذا صفوان  را احضار و او را تهدید به قتل نمود(2)
نقش  #مبارزه_منفى علاوه بر این که موجب تضعیف قدرت حکومت مى شد و تعدادى از عناصر و مهره ها از همکارى با دستگاه خلافت امتناع مى ورزیدند، خود سندى بود بر ضد رژیم و نامشروع بودن تصدى حکومت رانشان مى داد و در واقع موضعگیرى منفى ائمه هدى علیهما السلام مایه آگاهى توده ها نسبت به ماهیت خلفا و مقدمه اى براى مقاومتها و مبارزه هاى مثبت در آینده بود.


#دوم_مبارزه_مثبت:


و اما در مواردى که  #مبارزه_مثبت طبق شرایط و اوضاع ولو در درازمدت مفید و ثمربخش بود، ائمه هدى علیهما السلام قدم به میدان مبارزه گذاشته نه سکوت بلکه حتى مقاومت منفى را نیز در مقابل حکام جنایتکار، بزرگترین گناه به قول امیرمؤ منان علیه السلام  "کُفْرٌ بِما اَنْزَلَاللّهُ" تلقى مى نمودند.


و بارزترین شکل هر دو نوع مبارزه در روش و عملکرد #حسین بن على علیهما السلام ظاهر گردید؛ زیرا آن حضرت در دوران دهساله از سال پنجاه تا سال شصت (فاصله شهادت حضرت #امام_حسن_مجتبى علیه السلام و هلاکت #معاویه ) مانند بعضى از امامان طبق شرایط و اوضاع ، همان روش #مقاومت_منفى را در پیش گرفت ولى پس از هلاکت معاویه که شرایط براى مبارزه مثبت به وجود آمد آن حضرت نیز بدون کوچکترین تاءمل و با وجود مخالفت شدید همه دوستان و اقوام خویش ، این  #مبارزه را آغاز و در مقابله با یزید موضع مثبت و #انقلابى خویش را آشکار کرد و با یارانى اندک و بى وفایى مردم و تزلزل و ترس توده ها که امام به همه اینها آگاهى داشت ، راهى را انتخاب کرد که فرجامش #شهادت بود و در این راه گرچه پیکرش ‍ هدف تیرها و نیزه ها و شمشیرها قرار گرفت و تنش لگدمال سم اسبها شد ولى شرایط طورى نبود که این خون پاک به هدر برود و دستگاه تبلیغاتى #بنى_امیه با تلاش فراوان که داشت بتواند آن را لوث کند.
ولى آیا انتخاب این روش براى حسین بن على علیهما السلام در دوران معاویه و با شرایط آن زمان نیز وفق مى داد؟ و اگر چنین بود برخورد او با معاویه نیز مانند پدرش امیرمؤ منان علیه السلام به صورت مبارزه و مقاومت مثبت بود نه به صورت مبارزه منفى .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. لهوف ، ص 20. مثیرالاحزان ، ص 10. مقتل عوالم ، ص 53. مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 185.
2. مکاسب شیخ انصارى ، فصل حرمت معاونت به ظالمان .

ــــــــــــــــــــ

با استفاده از کتاب سخنان حسین بن علی (ع ) از مدینه تا کربلا_محمّد صادق نجمی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ادامه دارد اگر خدا بخواهد ...

 

۹۴/۰۷/۲۰
فطرس ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی