فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

فــــطرس

مکتوبٌ عَنْ یَمین الْعَرْشِ : إِنَّ الحُسین مِصْبَاحُ الهُدی وَ سفینةُ النَّجَاةِ

بایگانی


بخش اول : از مدینه تا مکه : در کنار قبر رسول خدا(ص )


امام علیه السلام قبل از شروع حرکت #جهادی خویش بارها به زیارت جد بزرگوارش #رسول_خدا صلّى اللّه علیه و آله نایل گردیده است . البته تنها دو مورد از متن این زیارتها در کتب تاریخ نقل شده است .


ـ ـ ـ ـ ـ ـ

#زیارت_اول:

متن سخن :
«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَا للّه 
اَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ فاطِمَةَ فَرْخُکَ وَابْنُ فَرْخَتِکَ وَسِبْطُکَ الَّذى خَلَّقْتَنِى فى اُمَّتِکَ
فَاشْهَدْ یانَبِىَّ اللّه اَنَّهُمْ خَذَلُونى وَلَمْ یَحْفَظُونى وَهذِهِ شَکْواىَ اِلَیْکَ حَتّى اَلْقاکَ »(6)


بنابه نقل #خطیب_خوارزمى همان شب که امام علیه السلام از مجلس #ولید خارج گردید به حرم #رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله وارد شد و در کنار قبر آن حضرت قرار گرفت و با این جملات به #زیارت آن حضرت پرداخت :
«السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَاللّه ...؛ 
درود بر تو اى #رسول خدا! من #حسین فرزند تو و فرزند زاده تو هستم . و من سبط و (فرزند شایسته تو هستم ) که براى #هدایت و #رهبرى امت ، مرا جانشین خود قرار داده اى ، اى  #پیامبر خدا! اینک آنها مرا تضعیف نموده و آن مقام معنوى مرا حفظ ننمودند و این است #شکایت من به پیشگاه تو تا به ملاقات تو بشتابم »


ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ


#زیارت_دوم:

متن سخن
«اَللّهُمَّ اِنَّ هذا قَبْرُ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صلّى اللّه علیه و آله 
وَاَنَا ابْنُ بِنْتِ نَبِیِّکَ وَقَدْ حَضَرنى مِنَ اْلا مْرِ ما قَدْ عَلِمْتَ 
اَللّهُمَّ اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَاُنْکِرُ الْمُنْکَرَ 
واءساءلُکَ یاذَاالْجَلالِ وَالاْ کْرامِ بِحَقِّ الْقَبْرِ وَمَنْ فِیهِ اِلاّ اخْتَرْتَ لى ما هُو لَکَ رِضىً وَلِرَسُولِکَ رِضىً»(7)


ترجمه و توضیح :
امام علیه السلام پس از تصمیم گیرى به حرکت ، شب دوم و براى دومین بار به #زیارت قبر #پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله نایل گردید و با این جملات ، بار دیگر به #زیارت جد بزرگوارش پرداخت :


«خدایا! این قبر #پیامبر تو #محمد صلى اللّه علیه و آله است و من فرزند دختر پیامبر تو و براى من پیشامدى رخ داده است که خود مى دانى . خدایا! من #معروف و #نیکى را دوست دارم و از بدى و #منکر بیزارم ، اى خداى #ذوالجلال و #کرامت بخش ! به احترام این قبر و کسى که در میان آن است از تو درخواست مى کنم راهى را در پیش روى من بگذارى که مورد #رضا و #خشنودى تو و مورد رضاى #پیامبر تو است .»


بنابه نقل #خوارزمى ، امام آن شب را تا صبح در کنار قبر پیامبر مشغول #عبادت و #مناجات با #پروردگار بود به طورى که در این مناجات ، گریه ها و آه و ناله هاى فرزند #على علیه السلام آن پارساى شب و قهرمان میدان نبرد،به گوش مى رسید و...

ـ ـ ـ ـ ـ ـ


#نتیجه :
در این دو #زیارت ، امام علیه السلام مسیر خود را ترسیم نموده و به اهمیت حرکت خویش اشاره مى کند و به طورى که دیدیم در زیارت اول در ضمن #گلایه و شکوه از سردمداران #بنى_امیه در یک جمله کوتاه آمادگى خویش را براى #شهادت اعلام مى کند و مى گوید:" این شکایت من است به پیشگاه تو تا به حضورت بشتابم ."


و در #زیارت دوم سخن از پیشامد مهمى است که بر وى رخ داده است ، پیشامدى که از دید پسر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله مهم است نه از دید یک فرد عادى .
و سخن از این است که فرزند #على بن ابى طالب علیه السلام حبّ و ولع شدید به نیکیها دارد و از #منکرات متنفر و بیزار است و مقتضاى این حبّ و نفرت و بیزارى که مورد رضاى خدا و رسول هم مى باشد آماده بودن براى پذیرش هر آنچه مى تواند در تحکیم معروف و انهدام پایه هاى منکرات مؤ ثر باشد حتى بذل جان و #ایثار خون .


ــــــــــــــــــــــ

6. مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 186. مقتل عوالم ، ص 54.

7.همان مدرک .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با استفاده از کتاب : سخنان حسین بن علی (ع ) از مدینه تا کربلا_محمّد صادق نجمی


ادامه دارد اگر خدا بخواهد...



 

۹۴/۰۷/۲۳
فطرس ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی